sobota, 28 czerwca 2014

Ciasto truskawkowe - proste, szybkie i smaczne




Zaręczam że każdemu uda się to ciasto. Jest banalnie proste i nie może się nie udać! Więc do kuchni ;)
Polecam wszystkim ten truskawkowy wypiek bo jest naprawdę szybki w wykonaniu i do tego bardzo dobry. Można wykorzystać dowolne owoce - maliny, truskawki, borówki, rabarbar, śliwki.

Składniki:

  • 5 jajek
  • 1,5 szklanki* mąki
  • 100 ml oleju rzepakowego
  • 3/4 szklanki cukru
  • 2 łyżki domowego ekstraktu z wanilii (opcjonalnie)
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • ok. 1/2 kg truskawek
*szklanka 250ml



Jajka oddzielamy - do jednej miski białka do drugiej żółtka.

Żółtka ucieramy/miksujemy z cukrem (dodajemy stopniowo). Wlewamy olej i krótko miksujemy.

Następnie wrzucamy mąkę i proszek najlepiej w trzech porcjach.

Ubijamy białka na sztywną pianę i dodajemy do ciasta. Całość miksujemy aż składniki dokładnie się połączą.

Ciasto wylewamy na blachę (25x30 cm) wyłożoną papierem do pieczenia. I na wierzch kładziemy truskawki (moje były przekrojone na pół).

Wkładamy do piekarnika 180st C na około 40 min. Sprawdzamy metodą suchego patyczka ;)

 

piątek, 27 czerwca 2014

Spring rolls wersja FIT


Zdjęcie może nie jest zachwycające ale danie owszem. Lekkie, pożywne dla mięsożerców i tych co lubią warzywa :) Można wykorzystać dowolne ulubione ja akurat miałam w lodówce ogórka, paprykę, pomidorki i kapustę. Dodałam kurczaka w sosie sojowym i obiad gotowy.

Składniki na około 12 szt.:

  • 12 porcji papieru ryżowego dużego
  • ok. 1/4 małej główki młodej białej kapusty
  • 6 pomidorków cherry
  • 1 duży ogórek gruntowy
  • 1 papryka czerwona
  • 200g piersi z kurczaka
  • przyprawy: sos sojowy ciemny, tymianek, grill ziołowy (można użyć innych ale polecam dodać sos sojowy)


Kurczaka pokroiłam w drobne paski, przyprawiłam i usmażyłam.

Ogórka i paprykę pokroiłam w słupki (cienkie i niezbyt długie), pomidorki na cztery plasterki i każdy jeszcze na pół.

Kapustę drobno posikałam na cieniuteńkie paseczki.

Papier ryżowy na 2s namaczamy w letniej wodzie. Odstawiamy na deskę żeby zrobił się miękki.
Nakładamy ok. 1 łyżkę farszu ( ja nie mieszałam wszystkiego tylko podzieliłam składniki na "górki" i z każdej części brałam po trochę na papier ryżowy, ale spokojnie można całość wymieszać w misce i nakładać) na jeden brzeg papieru.

Zawijamy najpierw boki a potem rolujemy tak jak opisano poniżej ;)


Można zajadać na zimno.





środa, 25 czerwca 2014

Fit sałatka z jajkiem i sosem jogurtowym czosnkowo-paprykowym



Kolejna propozycja lekkiej sałatki na lunch czy kolację. Dzięki temu że są w niej jajka spokojnie można się najeść ;)

Składniki:
  • 2 jajka ugotowane na twardo
  • 1-2 ogórki gruntowe
  • 6 pomidorków koktajlowych
  • 4 rzodkiewki
  • mix sałat (ilość dowolna ja dałam 1/2 opakowania)
  • 1/2 papryki czerwonej

sos jogurtowy:
  • 100-150g jogurtu naturalnego
  • 1/2 łyżeczki czosnku granulowanego 
  • 1/4 łyżeczki mielonej czerwonej papryki słodkiej
Jajka ugotować na twardo. Obrać i przekroić na ćwiartki.

Ogórki i rzodkiewki pokroić w plasterki.

Paprykę pokroić w kostkę.

Pomidorki każdy "na cztery".

Warzywa jakkolwiek pokroicie będzie pycha! ;)

Ja wsypałam do miski mix sałat i na nich układałam pozostałe warzywa i jajka na końcu polałam sosem.

Sos: wszystkie składniki mieszamy i polewamy sałatkę.



wtorek, 24 czerwca 2014

Mini serniczki oreo


Pomysł zaczerpnięty z niezawodnego bloga kulinarnego Moje Wypieki. Ja swoich nie podałam ze śmietaną pokruszyłam tylko oreo i to już przed pieczeniem.

Składniki:
  • 15 oreo + 6 pokruszonych
  • 500g twarogu (3-krotnie zmielonego)
  • pół szklanki drobnego cukru
  • pół szklanki kwaśnej śmietany ( użyłam 12%) 
  • 1 białko 
  • 1 jajko
  • 1 płaska łyżka skrobi ziemniaczanej
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii (domowy przepis)

Wszystkie składniki muszą być w temperaturze pokojowej.

Ser dokładnie wymieszać ze wszystkimi składnikami ( mikserem na wolnych obrotach i niezbyt długo).

Przygotować 15 silikonowych foremek (można wżyć papilotek) i do każdej na spód włożyć 1 oreo. 

Nałożyć do każdej masę serową. I pokruszyć oreo.

Wkładamy do piekarnika 160st C na 20-30 min. Masa serowa powinna się ściąć z wierzchu.

Ostudzić i włożyć do lodówki na ok 5h.



Rolada szpinakowa z łososiem i serkiem czosnkowym - wyborna przekąska



Jak dla mnie królowa wszystkich imprez - rolada szpinakowa z łososiem :) Nie jest wcale trudna w przygotowaniu a w smaku wyśmienita. Polecam każdemu jej zrobienie a co lepsza spróbowanie. Może być wspaniałym dodatkiem do urodzinowej imprezy czy spotkania ze znajomymi lub zwyczajnie kolacją.

Składniki:

  • 450g szpinaku mrożonego (drobnego)
  • 3 jajka
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • 1 ząbek czosnku
  • pieprz, sól, czosnek granulowany
  • 150g łososia wędzonego w plastrach
  • 300g serka 'Twój smak" ja użyłam czosnkowego (może być np. Almette)


Szpinak rozmrozić najlepiej na patelni aż wyparuje cała woda (można go wycisnąć także za pomocą ścierki). Przyprawić i dodać rozgnieciony ząbek czosnku.

Jajka oddzielić. Żółtka wymieszać ze szpinakiem (gdy będzie już zimny).

Białka ubić na sztywną pianę i stopniowo dodawać do nich szpinak i na końcu mąkę. Całość mieszać drewnianą łyżką (lub czymkolwiek innym tylko nie mikserem).

Masę wylewamy na blachę (u mnie 24x39) wyłożoną papierem do pieczenia (jest lepszy niż folia aluminiowa) i pieczemy ok 20-30 min w 180st C.

Gdy szpinak będzie upieczony i trochę ostygnie. Wyciągamy z blachy i kładziemy na blacie dnem do góry (tak żeby warstwa z papierem była na górze) i powoli odklejamy papier.

Smarujemy serkiem równomiernie po całej powierzchni. Następnie rozkładamy łososia.

I zwijamy w roladę/ślimaka ja robię wzdłuż krótszego brzegu. Rolada jest krótsza ale za to grubsza i lepiej się prezentuje.

Roladę zawijamy ciasno w folię aluminiową i wkładamy do lodówki na ok 2h żeby się schłodziła i nabrała kształtu.



niedziela, 22 czerwca 2014

Lekki deser truskawkowy z musem mango


Deser jest wynikiem niedzielnego "czyszczenia lodówki" ;) Połączenie mango i truskawek - idealne! Dodatkowo jogurt naturalny i beziki! Jeżeli liczycie kalorie pomińcie bezy deser będzie mniej kaloryczny i równie dobry ;)

Składniki na dwie porcje:
  • mus mango (1/2 mango "potraktowanego" blenderem)
  • ok.10 truskawek
  • 200g jogurtu naturalnego
  • 4 beziki
  • listki świeżej mięty

Jak już pisałam wyżej mango obrać pokroić na mniejsze kawałki i używając blendera tworzymy mus.

Truskawki myjemy i kroimy na mniejsze kawałki.

Układamy:
  • jogurt
  • pokruszone beziki (2 na każdą porcję)
  • kawałki truskawek
  • mus mango
  • listki mięty
Ja podałam deser w kieliszkach do czerwonego wina, ale można użyć do tego szklanek czy pucharków.



piątek, 20 czerwca 2014

Babeczki waniliowo truskawkowe z lekkim kremem



Truskawek ciąg dalszy :) Aromatyczna babeczki w prawdziwą wanilią, truskawkami i kremem. Jak już wcześniej pisałam tym razem krem będzie "lekki" bo zamiast śmietanki użyłam jogurtu greckiego i wymieszałam go z mascarpone. Krem był gęsty nie rozpływał się i był doskonały w smaku ;)

Składniki:na babeczki (mi wyszło 16 szt.):
  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 250 ml mleka
  • 3/4 szklanki* cukru
  • 1/2 szklanki oleju rzepakowego
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczka sody 
  • 1 laska wanilii
  • 1/2 truskawki na jedną babeczkę
*szklanka 250 ml

Wszystkie składniki (oprócz truskawek) wrzucamy do miski i dokładnie mieszamy. I to właśnie jest szybki przepis na muffiny.

Laskę wanilii należy przekroić wzdłuż i końcówką noża wydobyć ziarenka i wrzucić do masy.

Ciasto rozlać do 3/4 wysokości silikonowych foremek (moim zdaniem są najlepsze!).

Truskawki przekroić na pół i ułożyć na środku każdej babeczki.

Wkładamy do piekarnika 180st C na ok. 20-25 min.

Składniki na krem:

  • 250g serka mascarpone
  • 250g jogurtu greckiego (gęstego! ja używam z biedronki)
  • 3 rozgniecione truskawki 
  • 1 opakowanie śmietan-fix

  • ok. 3 łyżki cukru pudru 



Wszystkie składniki miksujemy w misce aż się dokładnie połączą.

Za pomocą rękawa cukierniczego ozdabiamy ostudzone babeczki. 






Zabaglione, czyli zabajone boski włoski deser!



Dziś trochę magicznych Włoch a dokładnie Wenecji, bo to właśnie stąd wywodzi się słynny deser zabaglione. W Polsce jest nazywany zabajone :) Ale to nic innego jak puszysty krem na bazie żółtek, białego wina i cukru. Często dodaje się do niego mascarpone. W Wenecji cukier jest zastępowany miodem.

Mnie najbardziej smakuje z owocami a że teraz sezon truskawkowy to kolejna propozycja na pyszny deser truskawkowy.

Ja nie dodałam do niego wina więc wersja bezalkoholowa ;)

Składniki na jedną porcję:

  • 2 żółtka
  • 2 łyżki cukru
  • 2 łyżki wina białego (ja pominęłam)
  • truskawki użyłam ok 7 szt. (lub inne ulubione owoce)


Truskawki kroimy na dowolne kawałeczki.

Żółtka w metalowej misce ubijamy z cukrem za pomocą trzepaczki. Następnie jeśli używamy wina dodajemy 2 łyżki i dalej ubijamy krem ale tym razem już na parze (miskę kładziemy nad garnkiem z gotującą się wodą - miska nie powinna dotykać wody tylko mieć kontakt z parą). Jeżeli pomijamy wino ubijamy krem również na parze aż zgęstnieje.

Kremem zalewamy owoce. Ja zajadam na ciepło ;)

poniedziałek, 16 czerwca 2014

Dorsz koperkowo cytrynowy



Uwielbiam zapach koperku! Już nie wspomnę o cytrynie ;) Połączyłam te dwa aromaty i powstał cudowny dorsz. Podany z młodymi ziemniaczkami które także posypałam koperkiem.
I lekką surówką z młodej kapusty, marchewki i oczywiście koperku!

Zapraszam na koperkowy obiad!

Składniki:
  • filet z dorsza (ok. 200 g)
  • 2-3 łyżeczki startej skórki z cytryny
  • 2-3 łyżeczki koperku
  • sól, pieprz
Dodatkowo:
  • młode ziemniaczki + koperek
  • posikana młoda kapusta + jedna marchewka starta + koperek
Dorsza umyć przyprawić z każdej strony koperkiem skórką z cytryny i pozostałymi przyprawami i smażyć na wolnym ogniu aż dorsz będzie miękki.




Podawać z ziemniaczkami i surówką ;)




Guacamole - mundialowa przekąska!


Meksykańska salsa na bazie avocado. Oprócz tego w klasycznej wersji dodajemy sól i sok z limonki.
Amerykańskie wersje zawierają śmietanę a nawet majonez. Bo mimo guacamole wywodzi się z meksyku jest bardzo popularną przekąską w USA.

Przekąskę można wzbogacić chilli, pomidorami, cebulą.

Bardzo dobry dodatek to mundialowych przekąsek. Podawać z chipsami tortilli lub nachos.

Składniki:

  • 2 dojrzałe awokado (miękkie)
  • 2 łyżeczki soku z limonki
  • odrobina soli
  • 1/2 ząbka czosnku
Awokado obrać wyciągnąć pestkę i rozgnieść widelcem w miseczce.
Czosnek rozgnieść lub drobnitko posiekać. Dodać resztę składników i wymieszać.


sobota, 14 czerwca 2014

Naleśniki truskawkowe z nadzieniem podwójnie serowym



Jak powiedziałam tak też i zrobiłam! ;) Dziś na obiad naleśniki z truskawkami i nadzieniem z dwóch serów - białego i mascarpone. Do dzieła!

Składniki:
  • przepis na ciasto naleśnikowe znajdziecie tutaj klik
nadzienie:
  • ok. 200g truskawek (możecie dać więcej ;)
  • kostka twarogu białego półtłustego
  • 100g serka mascarpone
  • 2 łyżki cukru pudru
Naleśniki usmażyć wg przepisu.

Do miski wrzucić sery oraz cukier i miksować przez ok 2 min. Sery doskonale się połączą i będą bardzo kremowe. Zostaną grudki z twarogu ale nie zepsuje to smaku. Dodajemy pokrojone na małe kawałki truskawki i mieszamy.

Nakładamy ok 1-2 łyżki farszu i smarujemy po całym naleśniku. Najlepiej zostawić z jednego brzegu (tego końcowego) ok 2 cm bez nadzienia będzie się lepiej zwijać i prezentować ;)







Rolada truskawkowa z mascarpone i jogurtem greckim




Mmmmm truskawek nigdy dość. Dzisiaj sobota truskawkowa wrzucam przepis i biorę się za naleśniki z truskawkami! Ale teraz o roladzie - jest genialna. Klasycznie w kremach mamy śmietankę i mascarpone i tak sobie myślę  że to bardzo "ciężkie połączenie" więc eksperymentalnie postanowiłam zamienić śmietankę na jogurt grecki i krem wyszedł super! Myślę że taka zamiana w przypadku kremu do babeczek też się uda ;)

Składniki na biszkopt:

  • 6 jajek
  • 1/2 szklanki* cukru
  • 3/4 szklanki* mąki (połowa z tego do pszenna a druga to skrobia ziemniaczana)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii (przepis na domową wersję)

*szklanka 200ml

Składniki na krem:

  • 250g serka mascarpone
  • 300g jogurtu greckiego (musi być gęsty ja użyłam tego z biedronki)
  • 3 łyżki cukru pudru ( możecie dodać więcej ;)
  • ok. 500g truskawek


Biszkopt:
Jajka starannie oddzielamy. Ubijamy białka na sztywną pianę, stopniowo dodajemy cukier cały czas miksując i na końcu żółtka. Odstawiamy mikser i w małych partiach dodajemy przesiane mąki z proszkiem do pieczenia i mieszamy już za pomocą drewnianej łyżki.

Blachę (ja użyłam tej dużej która jest w zestawie z piekarnikiem) wykładamy papierem do pieczenia i
wylewamy na nią ciasto.

Pieczemy 180st C góra-dół lub 160st C termoobieg przez ok 20-25 min (zależy od piekarnika czas może się wydłużyć). Wyciągamy i kładziemy na ciasto wilgotną ścierkę. Obracamy i na stronę z papierem także kładziemy wilgotną ścierkę. Dzięki temu ciasto będzie wilgotne i łatwo się zwinie w roladę :)

Krem:

Serek, jogurt i cukier wrzucamy do miski. I miksujemy aż uzyskamy gładki krem.
Truskawki kroimy na mniejsze kawałki i wrzucamy do kremu całość delikatnie mieszamy za pomocą łyżki.

Krem nakładamy na roladę i zwijamy w roladkę. Całość zawijamy w suchą ściereczkę która nada kształt roladzie i wkładamy do lodówki na ok 1-2h.

Ekstrakt z wanilii


Dziś polecam wszystkim zrobienie domowego ekstraktu z wanilii. Przeglądając przepisy ciągle można się natknąć na ten składnik. Jest prawie w każdym przepisie. Zazwyczaj go pomijam bo istnieje w parze z swoim tandetnym (jak dla mnie) sztucznym zamiennikiem aromacie waniliowym. Wychodzę z założenia że lepiej nie dodawać nic niż ten obrzydliwy sztuczny aromat (ten czy każdy inny jest dla mnie beznadziejny).

No więc korzystając z resztek wódki weselnej (nie wiem jakim cudem się jeszcze ją mamy ;) wrzucam przepis. Przygotowanie będzie tańsze i aromat będzie o niebo lepszy.

Należy go przechowywać w chłodnym i suchym miejscu (ale nie w lodówce). Po około 2 miesiącach osiąga pełny aromat i jest gotowy do użycia. 

Składniki:
  • 3 laski wanilii
  • 1 szklanka wódki (u mnie 3/4 szklanki wódki i 1/4 rumu)
  • szklany pojemnik z zamknięciem (ja wykorzystałam buteleczkę po syropie klonowym)

Jeżeli mamy długie laski przecinamy je na pół. Następnie każdą nacinamy wzdłuż. Umieścić je w butelce i zalać alkoholem tak aby przykrył całe laski.

Po tygodniu powinien się zrobić brązowy a jak wyżej pisałam po 2 miesiącach gotowy do użycia.
Gotowy ma barwę ciemnej mocnej herbaty. Można go przechowywać przez długie lata ;)

Jeżeli zużyjecie połowę butelki można ją dopełnić alkoholem. No i oczywiście uzupełniać co jakiś czas wanilią np tymi pustymi laskami które zostały nam po wykonaniu jakiś wypieków czy deserów.

Im więcej dodacie wanilii tym lepiej i smaczniej!

piątek, 13 czerwca 2014

Truskawki z idealnym kremem cytrynowym


Sezon truskawkowy w pełni! Dziś wykorzystałam ostatki lemon curd i wyszedł bombowy i lekki deser!
Dość solidnie zalałam truskawki kremem więc taka ilość wystarczyła na dwa spore pucharki.

Składniki:
  • truskawki
  • 1/2 szklanki lemon curd przepis tutaj klik
  • 1/2 szklanki jogurtu greckiego


Truskawki w ilości dowolnej kroimy na kawałki. Lepiej jak będą większe. Ja kroiłam każdą na 4.

Krem powstanie z wymieszania lemon curdu i jogurtu greckiego.

Układamy warstwami - truskawki zalewamy kremem i znów truskawki i krem..




Fit surówka z młodej białej kapusty


Znalezione gdzieś wśród przepisów na fit sałatki. Bardzo polecam tą propozycję na II śniadanie! Jest idealna.

Składniki możecie sobie spokojnie zmodyfikować. Ja też dodałam do tego co znalazłam marchewkę i zrezygnowałam z oliwy. Ważne jest żeby użyć młodej kapusty bo ze "starą" nie będzie już taka smaczna.

Składniki:

  • 1/2 małej główki małej kapusty ( ja użyłam 1/4 dużej "głowy":)
  • 1 marchewka
  • 1 papryka
  • 1 pomidor
  • 7 rzodkiewek
  • 1 ogórek zielony
  • szczypiorek
  • pieprz, sól
  • 1 łyżka oliwy z oliwek



Kapustę siekamy w drobne paski.
Pomidora i paprykę kroimy w kostkę.
Ogórka, marchewkę i rzodkiewkę trzemy na tarce na "dużych oczkach".
Siekamy drobno szczypiorek.

Wszystkie składniki mieszamy, doprawiamy i polewamy oliwą.


Sałatka z kurczakiem i serem pleśniowym


Lekka i syta sałatka idealna na letni obiad. Po dodaniu kurczaka i sera pleśniowego można się nią najeść więc idealnie nadaje się na danie główne w tak upalne dni.

Doskonale sprawdzi się także na imprezie czy grillu!

Ilość warzyw jest całkowicie dowolna co kto lubi i ile lubi ;)

Składniki:

  • 1 pierś z kurczaka
  • 120g sera camembert (1 opakowanie)
  • 1 opakowanie mix sałat
  • 1 czerwona papryka
  • 10 pomidorków koktajlowych
  • 1 ogórek zielony
  • ulubione przyprawy do kurczaka ( u mnie oregano, czosnek i przyprawa do kurczaka)



Kurczaka kroimy w kostkę i podsmażamy na patelni z przyprawami.
Paprykę i ogóra kroimy w kostkę.
Pomidorki przekroiłam "na 4" na pół jeszcze raz na pół.
Ser także kroimy w kostkę.

Wszystkie składniki wrzucamy do miski lub innego naczynia i mieszamy.
My zajadamy gdy kurczak jest jeszcze ciepły ;)