wtorek, 9 września 2014

Jabłecznik z pianką i czekoladową kruszonką



Sezon na jabłka ciągle w pełni a mnie naszła ochota na ciasto ;) Chciałam zrobić coś na szybko więc trochę pomieszałam przepis na ciasto z malinami z przepisem mojej mamy na jabłecznik. Ciasto kruche z warstwą jabłek, budyniową lekką pianką i wykończone kruszonką.. Z mocnym aromatem cynamonowo-kawowym. Idealne do popołudniowej kawy.

Składniki na ciasto:
  • 220g masła (kostka) zimnego
  • 2 i 1/2 szklanki mąki
  • 5 żółtek
  • 1 łyżeczka sody
  • 5 łyżki cukru 
  • 1 łyżka kakao

Składniki na piankę:
  • 5 białek
  • 3/4 szklanki cukru 
  • 2 opakowania budyniu śmietankowego bez cukru

Dodatkowo:
  • 10 średnich jabłek
  • cynamon
  • 1 łyżka kawy mielonej
Białka oddzielamy od żółtek.

Żółtka, mąkę, sodę, masło i cukier zagniatamy. Bardzo dokładnie by powstała jednolita kula ciasta.
Dzielimy na dwie części 2/3 i 1/3.

W mniejszej kuli robimy na środku dziurkę wsypujemy kakao i całość dokładnie zagniatamy. Oba kawałki ciasta wkładamy do zamrażalnika.

Formę  (moja 20 x 35) wykładamy papierem do pieczenia. Następnie na dużych oczkach tarki ścieramy białe ciasto równomiernie na całej formie. Lekko ugniatamy i wyrównujemy. Wkładamy do piekarnika 180st C na 20 min.

W czasie gdy ciasto się piecze obieramy jabłka i trzemy na dużych oczkach tarki. Następnie trzeba się pozbyć nadmiaru soku żeby nie wyszedł zakalec. I tutaj domowa metoda mojej mamy - wygniatamy rękami jabłka dzięki czemu uzyskujemy GRATIS w postać świeżo wyciśniętego soku jabłkowego domowy EKO produkt :)

Gdy ciasto się podpiecze wyjmujemy z piekarnika i zabieramy się za zrobienie pianki budyniowej.

Białka ubijamy na sztywno, dodajemy cukier stopniowo i cały czas miksujemy. Na samym końcu budyń i tutaj uwaga z obrotami najlepiej na wolnych żeby pianka nie "wybuchła" ;)

Na ciasto wykładamy jabłka i posypujemy cynamonem ( u mnie ok 3 łyżeczki) i kawą. Smarujemy pianka i na wierzch ścieramy brązową kulę ciasta. Wkładamy do piekarnika u mnie 195 st C góra-dół przez 40 min.





2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy sposób na jabłecznik :) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda bardzo apetycznie musi być przepyszny
    Zjadłabym, kawałeczek)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń